Tulge ja koguge kultuurielamusi Vanemuise teatris, kus sel hooajal toob lavastus “Turandot” saali täis müstikat ja draamat. Loo lavastaja, Giacomo Puccini kangelanna on ainulaadne segu iidsest Vana-Hiinast ja kaasahaaravast ooperimuusikast. Selle ooperi lavakujundus ja kostüümid räägivad lugu enda keeles ning kõik muutub sinivalgeks, tuues kaasa tugevaid emotsioone ja sügavaid mõtteid. Ärge jätke seda unikaalset võimalust kasutamata ning tulge kogema midagi erakordset Vanemuise teatris.
Vanemuises tuuakse lavale Giacomo Puccini ooper “Turandot”. Kogu visuaalne pool lähtub Hiina sinivalgest portselanikunstist.
“Kõik on pisut läikiv. See sobib kokku grimmi, käte, soengute ja kostüümidega ka. Minu töö on tekitada visuaalset ja emotsionaalset muljet,” rääkis lavastaja Giorgio Madia. “Kui kõik need mustrid kokku panna, siis võib juba kuulda harmooniat orkestri ja erinevate pillidega. Nad mängivad erinevaid noote, aga tekib harmoonia. Seda püüan ka mina saavutada.”
“Lugu on julmast printsessist, kes trauma tõttu kuningriigi minevikus on otsustanud, et ükski mees ei puuduta teda. Ja et asi oleks veel keerulisem, siis iga kosilane või prints, kes tuleb tema kätt paluma, saab temalt lahendamiseks kolm mõistatust,” tutvustas lavastaja ooperi lugu.
Orientalismi ajal 17.–19. sajandil moodi läinud Hiina portselan ning selle kuulus sinivalge koloriit ja ornamentika tõlgiti Vanemuise lavastuses igasse valdkonda ümber. Laval on kõik alates lavakujundusest kostüümide ja habemeteni välja üksnes sinivalges värvikombinatsioonis. “Meile on antud portselanvaasid ja mustrid ning nendest oli vaja kombineerida sobilik kokku,” sõnas kunstnik-butafoor Terje Kiho.
“On väga spetsiifiline valge ja on väga spetsiifiline sinine. Me püüame neid ikkagi parukatega kokku sobitada ja kellel on omal vuntsid ja habemed, siis üritame ka neist jagu saada,” rääkis grimeerija Kelly Treier. “Minu kümme grimeerijat on praegu kodus väikeste peadega ja knihvivad nõelakestega väikesi karvu neile sinna külge. Et kui te arvate, et grimeerija elu on glamuurne, siis tegelikult sa saad endale haamri ja naelad ning hakkad otsima õiget sinist värvi, millega parukaid ja vuntse värvida.”
Ooperi tegevus leiab aset Hiinas ning võtab ka oma visuaalse esteetika üle Idamaade pärandist. “Ooper kirjutati umbes 100 aasta eest ja on päris huvitav, et helilooja ega libretistid ei käinud Hiinas ega Idamaades, vaid kujutasid seda kõike ette. See on itaallaste fantaasia Idamaade maitse teemal,” sõnas lavastaja.
Lavakujundus on lahendatud pöördlavana, mille elemente on võimalik lõpututes variatsioonides ühendada. “Sellest võib teha palee või mille iganes, võib teha imelise promenaadi paleesse. Mul on hea meel, et Puccini jaoks valiti Itaalia lavakujundaja. Sest selline asi, kas on veres või ei ole. Minu arust on see hea otsus,” märkis lavastaja Madia.
Kokkuvõttes võib öelda, et Vanemuise teatri lavastus “Turandot” on võluv ja kaasahaarav kogemus, mis pakub publikule unustamatuid emotsioone. Lavastaja Osvald Üpraus on suutnud luua imelise maailma, kus kõik värvub sinivalgeks ning muusika ja visuaalne pool sulanduvad üheks tervikuks. Näitlejate võimekus ja kirglik esitlus viivad vaatajad kaasa Catherine Malfitano teosesse autendsetel ja kaasakiskuvatel viisidel. “Turandot” on tõeline kunstiteos, mis jääb kindlasti kauaks meelde nii kohalikule kui ka rahvusvahelisele publikule.
Võib-olla tunnete huvi:
Kõigi riigiteenistujate 35-päevast puhkust seadusesse siiski ei kirjutata | Eesti
Selgus Prantsusmaa jalgpallikoondis koduseks olümpiaks | Jalgpall
Djokovic tagas Wimbledonis koha poolfinaalis | Tennis
Võrklaev soovitas Rail Balticu ettevõtte viia börsile | Majandus
Vene parlament kinnitas maksutõusud | Välismaa
Briti ja Prantsuse valimissüsteemid moonutavad tulemusi stabiilsuse nimel | Ühiskond
EM-i blogi | Kellest saab teine finalist? | Jalgpalli EM
Rein Sikk: igaüks, kes Venemaale läheb, maksku Eestile kümme eurot | Arvamus