Kunstiteadlane Rebeka Põldsam: Anu Põdra populaarsuse taga on tema mitmekülgsus | Kunst

2224629hbad4t24

Tere tulemast Eestisse! Kunstitadlane Rebeka Põldsam avab Anu Põdra mitmekülgset kunstnikku populaarsuse saladust. Anu Põder, kelle mitmekülgne looming hõlmab skulptuuri, maali ja graafikat, on saavutanud laialdase tunnustuse nii kodu- kui välismaal. Rebeka Põldsam avab Põdra unikaalse kunstistiili sügavamaid kihte ning selgitab, miks tema tööd on nii olulised Eesti kunstimaastikul. Tutvuge lähemalt selle põnevust pakkuvate kunstnike ja nende loominguga ning avastage Eesti kunstimaailma mitmekülgsus ja rikkus.

Kunstiteadlane Rebeka Põldsam tõi välja, et kui ta oli juba esimesel kursusel, sai ta aru, et viimastel aastatel rahvusvaheliselt tähelepanu saanud kunstnik Anu Põdra loomingut võiks kontekstualiseerida lääne minimalistidega ja ka Ida-Euroopa kunstnikega.

Rebeka Põldsam ütles, et kui Anu Põtra muusikaga seostada, siis enne seda, kui ta üldse kunstnikuks õppis, tegeles ta tantsuga. “Kui ta 1947. aastal sündis ja enne 20-aastaseks saamist tantsis, siis võib seda seostada pigem 1960. aastate alguse muusikale mõelda,” selgitas ta ja tõi välja, et kui Põder Tartu Ülikoolis käis, siis nautis ta enda sõnul väga rock-muusikat. “Seega kui teda muusika kaudu kirjeldada, siis ta eriti mulle klassikalise muusikaga ei seostu.”

“Anu Põdra populaarsuse taga on mitmekülgsus, kui me vaatame tema loomingu algust, siis on teada, et ülikoolis oli ta väga tugev portretist,” mainis ta ja lisas, et Põder otsustas väga varakult, et tema Lenineid-Stalineid kujutama ei hakka. “Üleüldiselt ta inimesi realistlikult väga kujutanud pole, varastest töödest me lihtsalt näeme, et ta oskab seda teha hästi, täpselt, kaunilt ja viimistletult.”

Põldsam tõi välja, et juba ülikooli ajal tegi Põder erinevaid nukke. “Nukud olid tema eksperimendi vahend ning need nukud olid tihti tema enda suurused,” ütles ta ja lisas, et nukkudel olid põhi traadist, kuhu ümber olid ehitatud tekstiilist ja kipsist kered.

Loe rohkem:  Pildid: Temnikova ja Kasela galeriis avati Alice Kase isikunäitus | Kunst

“Samamoodi nagu ta otsustas mitte kujutada Leninit ja Stalinit, otsustas ta nõukogude ajal ka apoliitiline kunstnik, ta ei vastandunud sellele oma loomingus, ta ei teinud ka anti-Leninit, vaid ta tegeles oma teemadega, mis olid marginaalsed: kodu, trammi- või trollisõit ning mis tundeid see tekitab,” selgitas kunstiteadlane ja tõi välja, et taasiseseisvumise ajal liikus Põder vastassuunas. “Ta on isegi öelnud ühes videointervjuus, et taasiseseisvumise aja alguses ta proovis teha pronksskulptuure, mis on väga igavikulised, aga siis ta sai aru, et see igavikulisus teda nii väga ei huvita ning tema huvi on ikkagi luua näituseid.”

“Isegi kui Anu Põder ei olnud feminist, siis feministlik sõnavara on andnud alati tema loomingu tõlgendamiseks vahendid, muidu oleks ta 1990. aastate meestekeskses kultuuris raskesti mõistetav,” ütles Põldsam ja mainis, et 21. sajandi töödest paistab välja, et Anu Põder on juba kibestunum ja kriitilisem maailma suhtes.

2017. aastal kureeris Rebeka Põldsam Kumus suure Anu Põdra isikunäituse. “Ma olin esimesel kursusel, kui ma sain aru, et Anu Põdra loomingut võiks kontekstualiseerida lääne minimalistidega ja ka Ida-Euroopa kunstnikega,” ütles Põldsam ja lisas, et tema jaoks oli väga oluline Põdra loomingut avada rahvusvahelises kontekstis. “Kumu näitusel ma panengi ta nii tänapäevasesse kui möödanikku kunsti ja see aitas väga-väga palju mõista Anu Põdra mitmekülgsust, tema poliitilist potentsiaali, tema efemeersust kui tänapäeval väga tähtsat omadust, teadmist sellest, et materjalid lagunevad ja et kõik on mööduv, see on kõik väga kaasaegne.”

Kunstiteadlane Rebeka Põldsam tõi esile Anu Põdra mitmekülgsust ja selle populaarsuse põhjusi. Põldsam rõhutas, et Põder on oma loomingus pidevalt uuendusmeelne ning suudab haarata erinevate kunstistiilide ja teemade poolest mitmekesist publikut. Lisaks tõi kunstiteadlane esile Põdra suure töövalmiduse ja pühendumuse kunstile, mis on aidanud tal jõuda laiema publikuni nii Eestis kui ka rahvusvaheliselt. Põldsam järeldas, et Põdra populaarsus on kindlasti teenitud ning tema mitmekülgsus on üks oluline komponent selles edus.

Loe rohkem:  Peeter Laurits: düstoopiad on meil juba üleliia, vaja on utoopiaid | Kunst

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga